„Jak Cię widzą, tak Cię wspierają.” Porozmawiamy o mediach i NGO z Katarzyną Janyską – Cyris.

klub

Jak Cię widzą, tak Cię wspierają

Co najmniej połowa źródeł finansowania organizacji zależy od wizerunku organizacji. Darczyńcy indywidualni, przedsiębiorcy, podatnicy rozliczający 1% podatku przekazują pieniądze, gdyż mają organizacji zaufanie. Wiedzą, że można jej ufać, ponieważ komunikuje to m.in. poprzez swój wizerunek. O wizerunku organizacji i współpracy z mediami będziemy rozmawiać podczas listopadowego Poznańskiego Klubu Fundraisera (29 listopada, g. 18.00)

Wiele organizacji wykorzystuje media do promowania swoich działań społecznych. Jednak nie wszystkie są zadowolone z tej współpracy. Jakie są podstawowe dla obu stron tej kooperacji? Czy umiemy właściwie wykorzystywać zasięg i charakter mediów? Jak mówić do mediów, żeby zostać usłyszanym? O wzajemnych oczekiwaniach wobec siebie i roli mediów w promowaniu działań społecznych porozmawiamy z panią Katarzyną Janyską – Cyris, wieloletnim kierownikiem Regionalnej Agencji Producenckiej TVP Poznań, producentką filmów, spektakli, programów telewizyjnych oraz wydarzeń charytatywnych.

 

Zapraszamy na spotkanie Klubu już 29 listopada na godziną 18.00 do Sali UAM w Poznaniu, ul. Ratajczaka 38/40. Zgłoszenia chęci udziału w spotkaniu prosimy przesyłać na adres g.filipiak@fundraising.org.pl

„Działanie – to nie takie trudne” – spotkanie z Radą Klubu

klub

16 listopada (środa) o 17.30 w Szkole Podstawowej nr 51 w Poznaniu, zorganizowane zostało spotkanie „Działanie – to nie takie trudne” – w jaki sposób zmienić coś wokół siebie, do kogo się udać po pomoc, jak się zorganizować dla wspólnego dobra?

Członkowie Rady Klubu Fundraisera, Barbara Grochal, Grzegorz Filipiak oraz Maria Kopaszewska, odpowiedzieli na liczne pytania. Jak można działać jako grupa nieformalna? Kiedy potrzebne jest strukturyzowanie działań? Kiedy i jak założyć stowarzyszenie, fundację, klub? Kto może nam w tym pomóc? W jaki sposób znaleźć środki na działanie? Co to jest Poznański Budżet Obywatelski Spotkanie dla wszystkich mieszkańców Chartowa i ich sąsiadów, którym leży na sercu dobro sąsiadów i własnej okolicy.

Dziękujemy Elżbiecie Świtalskiej za organizację spotkania a mieszkańcom Chartowa i innych dzielnic Poznania za ich obecność. Podobne tematy są przedmiotem rozważań na cyklicznych spotkaniach Klubu, na które serdecznie zapraszamy.

Zaproszenie na spotkanie Klubu 25.10.2016 –

klub

W związku z dużym zainteresowaniem i gorącą dyskusją we wrześniu, na kolejnym spotkaniu Klubu Fundraisera wracamy do tematu CROWDFUNDINGU.

Tym razem CROWDFUNDING W PRAKTYCE

http://polakpotrafi.pl/projekt/dobra-kawiarnia

Już 25 października kolejne spotkanie KLUBU FUNDRAISERA. Zaszczycą nas swoją obecnością gospodarze DOBREJ kawiarni : Agnieszka Frankowska i Dominik Marszałek .

Kawiarnia DOBRA 25.10.2016 godz.18.00 Zapraszamy.

O crowdfundingu na siepomaga.pl opowiedziała Monika Urban

klub

22 września mieliśmy wyjątkową okazję posłuchać Moniki Urban.

Opowiedziała o społecznościowych finansowaniu celów społecznych – jak określa się zjawisko, które znamy również pod pojęciem „crowdfundingu”.  Prezes Fundacji Siepomaga prowadzącej platformę siepomaga.pl, zapytaliśmy o drogę tworzenia tej silnej społecznej marki oraz o kulisy realizacji skutecznych kampanii crowdfundingowych.

Tłumnie i przez internet – o crowdfundingu na siepomaga.pl

Dowiedzieliśmy się jak wyglądały początki, co „chwyta”, a czego powinniśmy unikać na podstawie doświadczeń osób zaangażowanych w prace serwisu. Jak rozmawiać z rodzicami, jak reagują Darczyńcy. Co robić, by być wiarygodnym i czy zawsze bywa łatwo. Co jest miara sukcesu, jak przełknąć porażki, by były lekcją na przyszłość. Rozmawialiśmy o sukcesach, o celach i wartościach, jakie cenią Darczyńcy.

Dzięki grupie nieprzekraczającej 20 osób, mieliśmy okazję poznać się bliżej.

 

Zaproszenie na spotkanie Klubu 22.09.2016

klub

Społecznościowe finansowanie celów społecznych – tak określa się zjawisko, które znamy również pod pojęciem „crowdfunding”. O tym niezwykle skutecznym, ale też wymagającym sposobie zbierania funduszy porozmawiamy podczas najbliższego spotkania Poznańskiego Klubu Fundraisera – już 22 września.

Tłumnie i przez internet – o crowdfundingu na siepomaga.pl

Powakacyjna inauguracja spotkań Klubu to niepowtarzalna okazja do przyjrzenia się crowdfundingowi. Uczynimy to dzięki obecności naszego wyjątkowego gościa i zarazem specjalistki w tej dziedzinie – Panią Monikę Urban, Prezesa Fundacji Siepomaga prowadzącej platformę siepomaga.pl, zapytamy o drogę tworzenia tej silnej społecznej marki oraz o kulisy realizacji skutecznych kampanii crowdfundingowych. Co jeszcze będzie treścią naszego wrześniowego spotkania? Wiele zależy od Państwa – Uczestników naszej dyskusji, do której serdecznie zapraszamy.

 

Spotkanie odbędzie się 22 września w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu przy ul. F. Ratajczaka 38/40. o godzinie 17.00. Zgłoszenia przyjmujemy po adresem g.filipiak@fundraising.org.pl

Zaproszenie na spotkanie Klubu – 7.07.2016

klub

Fundraiserzy – co dwie głowy to .. dlaczego nie więcej!

Storytelling, strony internetowe w służbie fundraisingu czy organizacja wydarzeń fundraisingowych to tylko niektóre tematy, które poruszaliśmy przez ostatnie pół roku, podczas spotkań Poznańskiego Klubu Fundraisera. Czego się nauczyliśmy, jakie relacje nawiązaliśmy, czy nasz fundraising zmienił się w tym czasie? Porozmawiajmy o tym przy dobrej kawie w DOBREJ Kawiarni, 7 lipca w Poznaniu.

Za nami pół roku spotkań tematycznych, podczas których każdy miał okazję poznać nowe aspekty fundraisingu, posłuchać o inicjatywach praktyków i wdrożyć w swoich organizacjach przydatne rozwiązania dotyczące budowania relacji z darczyńcami.

Podczas najbliższego spotkania Poznańskiego Klubu Fundraisera chcemy porozmawiać o doświadczeniach każdego z uczestników spotkań Klubu. Rzadko mamy okazję zatrzymać się i pochylić nad wyzwaniami swojej działalności fundraisingowej i popatrzeć na swoje działania oczami innych społeczników. Skorzystajmy z okazji do konstruktywnej rozmowy, z aromatem dobrej kawy w tle.

Gościem Specjalnym tego spotkania będzie Mateusz Matlak – doradca organizacji pozarządowych i fundraiser. Na profilu zaprasza na spotkanie i wskazuje o czym będzie mowa: kliknij by obejrzeć zaproszenie

Zapraszamy 7 lipca, o godzinie 18.00 w Kawiarni DOBRA – przyjdź z listą swoich wątpliwości, przemyśleń, ważnych pytań i oczekiwań dotyczących fundraisingu w organizacji i w wielkopolskim środowisku fundraiserów. Na zgłoszenia do wakacyjnego spotkania fundraiserów czeka, jak co miesiąc Grzegorz Filipiak pod adresem mailowym g.filipiak@fundraising.org.pl

Strona www organizacji „od kuchni” – po spotkaniu.

klub

Podczas warsztatu w dniu 9 czerwca 2016 mieliśmy okazję porozmawiać i wysłuchać, aż dwóch prelegentów.

Jednym z ich był Jarosława Wulnikowski, a drugim Bogusław Skupin. Spotkanie odbyło się w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu przy ul. Ratajczaka.

Jarosław Wulnikowski opowiedział ze szczegółami o systemie zarządzania treścią, jakim jest WordPress, na którym postawiona jest duża ilość stron internetowych. Poznaliśmy zalety, wady, możliwości. Bogusław Skupin omówił takie aspekty jak:

1. Po co organizacji strona internetowa? Jaka strona jest organizacji potrzebna?

2. Strona internetowa jako narzedzie kontaktu z otoczeniem

3. Strona internetowa jako serce aktywności organizacji w internecie

4. Strona WWW jako narzędzie fundraisingu.

Zaproszenie na spotkanie klubu 9.06.2016

klub

WWW w służbie fundraisingu.

Czym dla taksówkarza samochód, a dla kompozytora klucz wiolinowy, tym dla fundraisera powinna być strona internetowa. Narzędzie pozyskiwania pieniędzy i źródło wszelkiej komunikacji to podstawowe funkcje stron www. Już 9 czerwca, podczas kolejnego spotkania Klubu Fundraisera w Poznaniu odkrywać będziemy ich pozostałe, fundraisingowe zalety

Niektórzy traktują strony www jako statyczne wizytówki z podstawowymi informacjami o organizacji. Inni, dając możliwość komentowania blogów, czatowania czy śledzenia postępów kampanii, czynią z nich dynamiczne centrum komunikowania o swojej działalności i budowania relacji. Wybór sposobu wykorzystania strony w sieci należy do organizacji – najważniejsze, żeby „być obecnym”, ponieważ wiele prawdy jest w powiedzeniu: jeśli nie ma Cię w internecie to nie istniejesz.

Warto doskonalić swój warsztat korzystania z kopalni możliwości jaką jest strona internetowa, a przede wszystkim pamiętać, że może ona stać się efektywnym narzędziem pozyskiwania pieniędzy na cele społeczne. Dlatego zapraszamy Państwa do wspólnej dyskusji na ten temat, podczas spotkania Poznańskiego Klubu Fundraisera, które rozpocznie się 9 czerwca o godzinie 18.00 w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu przy ul. Ratajczaka 38/40.

Gościem szczególnym spotkania będzie Bogusław Skupin, Właściciel Sight Marketing – Agencji specjalizującej się w marketingu internetowym. Z pewnością dowiemy się od naszego Gościa między innymi po co organizacji strona internetowa, jaka strona jest nam potrzebna, aby skutecznie realizować swoje cele i dlaczego jest to serce aktywności organizacji w internecie.

Zgłoszenia chęci udziału w spotkaniu prosimy przesyłać tradycyjnie na adres g.filipiak@fundraising.org.pl

Serdecznie zapraszamy!

Storytelling z Moniką Górską – po spotkaniu

klub

5 maja odbyło się spotkanie z Moniką Górską,

http://monikagorska.com

„STORYTELLING TO SZTUKA UŻYWANIA OPOWIEŚCI DO BUDOWANIA WIĘZI MIĘDZY LUDŹMI W BIZNESIE I W ŻYCIU.

Od 100 tysięcy lat opowieści działają na wyobraźnię i emocje ludzi, zbliżając ich do siebie jak magnes. Wiedzieli o tym Homer, Jezus, Lincoln, Jobs, Disney i wielu, wielu innych, których opowieści przetrwały do dziś.

Jeśli nie wystarcza Ci zwykła wymiana informacji i wydawanie poleceń, ale chcesz przekonać i zmotywować Twoich  pracowników, klientów, i bliskich do działania, opowieść i metafora to najszybszy, najprzyjemniejszy i najtańszy sposób.” Monika Górska.

Poniżej fragmenty wywiady z majowego spotkania.

  1. Czy, a jeśli tak to, dlaczego organizacje pozarządowe to dobre miejsce dla storytellingu?

Storytelling to sztuka oddziaływania na emocje i wyobraźnię, służąca budowaniu mostów między ludźmi. Historia ma tworzyć relację. To w sektorze społecznym niezbędne narzędzie (jedno z wielu, ale jednak nieodzowne), które w realizacji misji pomocy potrzebującym jest naprawdę bezcenne. Mówi się, że bez emocji nie ma sprzedaży – pracuję nad tym z wieloma firmami, które poszukują swoich opowieści biznesowych. Nie można jednak tego porównać z tym, jak wielki potencjał storytellingu tkwi w organizacjach pozarządowych, gdzie historie pełne emocji tworzone są samoistnie, każdego dnia.

 

  1. Storytelling to balansowanie na granicy bajki czyli fikcji? Jak ciekawie opowiadać historię o swoich działaniach, aby nie przekroczyć tej granicy i zachować działać w pełni etycznie.

Kłamstwo i tak ma krótkie nogi, więc nie warto zbyt mocno „kolorować”. To jest potrzebne, musimy podsycać nasze historie, ale w celu ich uformowania, dotarcia mocniej z komunikatem, ale trzeba wyczuć tę cienką granicę między opowiadaniem historii a manipulacją. Najważniejsze w historii jest to, aby dać odbiorcy możliwość spojrzenia naszymi oczami na coś, czego on jeszcze nie zna, ale co ma poczuć całym sobą.

 

  1. Czy może Pani przywołać 2 przykłady dobrej i złej historii – jak mogą wpływać na odbiór przez słuchaczy?

Przede wszystkim opowiadając historię musimy widzieć tego cel. Nie można opowiadać dla opowiadania – nie wtedy, kiedy zależy nam na jakimś wyniku. Jest jedna z metod opowiadania dobrej historii  nosi nazwę SYKOMOR i jest to akronim od słów Sytuacja Komplikacje Moment przełomowy i Rozwiązanie. Zawierając w zrównoważonym stopniu te elementy mamy pewność, że naszej opowieści nic nie brakuje.

 

(przyp. Historie „z życia” były opowiadane na bieżąco)

 

  1. Jedna historia dla wszystkich? Czy powinniśmy dostosowywać historię do charakteru odbiorcy, czy może jest już to manipulowanie treścią i słuchaczami?

Polecam stworzenie 2-3 historii. Powinny być na tyle uniwersalne, aby mogły być  przekazywane różnymi kanałami komunikacji. Zawsze musimy myśleć o odbiorcy o tym, że to jego perspektywa jest ważna i nasze opowiadanie musi poruszyć jego uczucia, pozwolić mu się zaangażować (stanąć po naszej stronie i „walczyć” z nami i byt naszych podopiecznych). Często popełniamy ten błąd skupiając się nadmiernie na sobie, swoich potrzebach i celach – trzeba jednak wyjść z tej postawy i wczuć się w odbiorcę.

 

  1. Na Pani stronie internetowej przeczytałam intrygujące zdanie:Napisz mi co chciałbyś osiągnąć i co Ci w tym przeszkadza, a ja pokażę Tobie jak praca nad Twoją opowieścią, pomoże Ci dotrzeć do celu. Czy rzeczywiście tak jest, że to, co mamy w głowie, szczególnie nasze bariery, determinują to jak działamy, a sposobem na zniwelowanie tych barier jest dobra opowieść?

Nie powinniśmy bać się naszych ograniczeń i barier, które tkwią w naszej głowie. To jest element, o którym też trzeba opowiadać! Oczywiście nie może to przysłonić innych elementów historii, ale zmaganie się trudnościami to naturalna sytuacja i tylko podkreśla naszą wiarygodność. Opowieść natomiast, ma nas z tych trudności wyprowadzić, więc nie możemy wszystkim mówić „jest super” albo „mieliśmy problemy, ale szkoda o tym opowiadać, najważniejsze, że się udało”. Propaganda sukcesu nie pomaga – trzeba jednak umieć opowieść wyważyć, szukać równowagi między narzekaniem a chwaleniem.

 

  1. Słowo czy obraz – co dziś Pani zdaniem ma większą moc oddziaływania? 

Zdecydowanie obraz. Jako reżyser filmów dokumentalnych, wiem jak bardzo ważne są obrazy i że one od razu, wprost przemawiają do wyobraźni. Takie zadanie ma właśnie też słowo, którego używamy w historiach: ono musi tworzyć obraz w głowach darczyńców. Musi im się wyświetlić podczas naszej opowieści w głowie film, który później z łatwością opowiedzą swojemu bratu, przyjaciółce, mamie…

 

  1. Mam jednak wrażenie, że jeśli słowo (pisane lub mówione) spełni swoją rolę i „namaluje obraz” w głowie odbiorcy, to ma większą moc niż samo zdjęcie czy film pokazany darczyńcy. Pamięć wzrokowa bywa ulotna, a słowo stanowi chyba prawdziwe wzmocnienie przekazu?

Zdecydowanie tak, słowo „ukorzenia” naszą historię, misję, sens działania.

 

  1. Znalazłam w sieci 4 zasady storytellingu, jako budowania wizerunku. Chciałam Panią zapytać czy zgadza się Pani z nimi, a może stowrzyła Pani dzięki swoim doświadczeniom inny „kodeks”?
  • bądź szczery
  • słuchaj ludzi
  • używaj wielu kanałów komunikacji
  • nic na siłę (wyczuć rytm organizacji, co nada autentyczności naszym słowom i nie pozbawi pasji i zaangażowania)

 

Oprócz tego można ważna jest jeszcze kluczowa triada storytellingu: dotykanie emocji, mówienie o wartościach uniwersalnych (przez pryzmat indywidualnych historii), a celem tego wszystkiego ma byćporuszenie odbiorcy. Bardzo ważne jest również, aby w opowieściach pokazać też siebie – nie mówić o sobie za dużo, ale pokazać swój punkt widzenia, swoje motywacje i uczucia, bez tego historia jest tylko informacją, a to wtedy nie jest storytelling.

 

  1. Storytelling.. ale co dalej? Czy zdarzyło się Pani współpracując z organizacjami, dojść do przepaści tzn. wypracować doskonałą historię, roztaczającą piękną perspektywę działań dla tej organizacji, po czym okazało się, że nie jest ona w stanie podołać tym szczytom? To pytanie o mierzenie sił na zamiary i ryzyko budowania pięknych słów na niepewnych fundamentach organizacyjnych.

To naturalne, że spotykamy w końcu różnego rodzaju opór w organizacjach, ale polecam wspólne, zespołowe  tworzenie historii – to bardzo integruje i pozwala stworzyć wiele dobrych opowieści. Każdy patrzy na tę samą sytuację inaczej i filtruje przez swoje własne emocje. Opowieść naprawdę otwiera wiele drzwi i potrafi czynić cuda, więc nie czekajcie na to tylko wypróbujcie to jak najszybciej w swoich organizacjach. Historia nigdy nie jest doskonała, ewoluuje, nie bójcie się, jeśli Wasza będzie na początku „koślawa”… jeśli jest w niej siła to się obroni.

 

Zaproszenie na spotkanie Klubu 5.05.2016

klub

Fundraiser w storytelling uzbrojony.

Czy założenie „opowiedz mi swojej organizacji, a powiem jakim fundraiserem jesteś” jest prawdziwe? Sprawdźmy, co organizacje mogą zyskać, gdy tyle samo energii i pasji ile poświęcają temu, czym się zajmują, włożą w sposób, w jaki o tym opowiadają. Zapraszamy na spotkanie Poznańskiego Klubu Fundraisera, które odbędzie się 5 maja o godzinie 18.00.

Dla jednych opowieść o organizacji to tylko tekst z przeznaczeniem do umieszczenia na stronę internetową, a dla innych podstawowe narzędzie w rozmowie z darczyńcami. Jednak mimo, iż żyjemy w świecie dominacji obrazu nad innymi formami komunikacji to słowa niezmiennie mają wielką moc. W rozmowie ze specjalistką w dziedzinie storytellingu, panią Moniką Górską (http://monikagorska.com/) spróbujemy znaleźć drogę prowadzącą nasze organizacje do tworzenia mądrych, prawdziwych i oryginalnych historii, które pozwolą wciągnąć w nasze społeczne idee szerokie grona sprzymierzeńców.

Chęć udziału w majowym spotkaniu Poznańskiego Klubu Fundraisera prosimy zgłaszać na adres mailowy g.filipiak@fundraising.org.pl

Spotkamy się już 5 maja o godzinie 18.00 w sali konferencyjnej Hospicjum Palium – os. Rusa 55 w Poznaniu. Miejsce nie jest przypadkowe – to siedziba poznańskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Opieki Paliatywnej, który udowadnia, że nawet o najtrudniejszych chwilach w życiu można mówić tak, aby rozmówca chciał wysłuchać opowieści do końca.

1 2 3